עלייה במספר התלמידים במערכת החינוך הלא רשמית
למרות פסיקתו של בית-המשפט העליון כי על עיריית ירושלים ומשרד החינוך לקלוט עד 2016 את תלמידי ירושלים המזרחית במערכת החינוך הרשמית, מספרם של התלמידים הפלסטינים בחינוך הלא רשמי רק הולך וגדל והשנה, ולראשונה הוא אף עולה על מספר התלמידים הלומדים בחינוך הרשמי. לפי נתוני הדוח, 43,102 תלמידים (41%) למדו ב- 2016 בחינוך הערבי המוכר שאינו רשמי לעומת 43,074 תלמידים (40.9%) בחינוך המוכר ברשמי. בדוח מצוין, כי ב- 15 השנים האחרונות גדל מספר הלומדים בחינוך הלא רשמי פי 22. מספר התלמידים בחינוך הפרטי גדל ב- 2016 ב-1,800, והוא עומד השנה על 19,035.
מחסור בכיתות לימוד
עוד מציג הדוח תמונת מצב עדכנית לגבי המחסור בכיתות לימוד בירושלים המזרחית. לפי הממצאים, נכון להיום, חסרות 2,672כיתות, וזאת למרות שתמה תקופת חמש השנים שהקציב בג"צ לעירייה ולמשרד החינוך לפעול בעניין. . לפי הדוח, השנה, מודה עיריית ירושלים לראשונה במחסור של מעל 2,000 כיתות לימוד.
בנייה כיתות על-ידי העירייה
בתחילת שנת הלימודים הקרובה צפויות להיפתח 42 כיתות חדשות בלבד. עוד מגלה הדוח, כי למרות מצוקת הכיתות, משרד החינוך תקצב לבנייה רק 56 כיתות לימוד בירושלים - המערבית והמזרחית.
בנוסף, מציג הדוח את המעקב השנתי שעורכת עמותת 'עיר עמים' אחרי קצב בניית הכיתות בירושלים המזרחית. למרות שקצב הגידול הטבעי של האוכלוסיה במזרח העיר (3% המוערכים בכ- 2,000 תלמידים נוספים מדי שנה) מצריך דרישה לבניית 70 כיתות מדי שנה, נכון ל- 2016, קצב הבנייה בין השנים 2001 ל- 2016 עומד על 37 כיתות בלבד בממוצע בשנה.
מחסור בקרקעות מבני ציבור לצורך הקמת בתי-ספר<...המשך קריאה
עלייה במספר התלמידים במערכת החינוך הלא רשמית
למרות פסיקתו של בית-המשפט העליון כי על עיריית ירושלים ומשרד החינוך לקלוט עד 2016 את תלמידי ירושלים המזרחית במערכת החינוך הרשמית, מספרם של התלמידים הפלסטינים בחינוך הלא רשמי רק הולך וגדל והשנה, ולראשונה הוא אף עולה על מספר התלמידים הלומדים בחינוך הרשמי. לפי נתוני הדוח, 43,102 תלמידים (41%) למדו ב- 2016 בחינוך הערבי המוכר שאינו רשמי לעומת 43,074 תלמידים (40.9%) בחינוך המוכר ברשמי. בדוח מצוין, כי ב- 15 השנים האחרונות גדל מספר הלומדים בחינוך הלא רשמי פי 22. מספר התלמידים בחינוך הפרטי גדל ב- 2016 ב-1,800, והוא עומד השנה על 19,035.
מחסור בכיתות לימוד
עוד מציג הדוח תמונת מצב עדכנית לגבי המחסור בכיתות לימוד בירושלים המזרחית. לפי הממצאים, נכון להיום, חסרות 2,672כיתות, וזאת למרות שתמה תקופת חמש השנים שהקציב בג"צ לעירייה ולמשרד החינוך לפעול בעניין. . לפי הדוח, השנה, מודה עיריית ירושלים לראשונה במחסור של מעל 2,000 כיתות לימוד.
בנייה כיתות על-ידי העירייה
בתחילת שנת הלימודים הקרובה צפויות להיפתח 42 כיתות חדשות בלבד. עוד מגלה הדוח, כי למרות מצוקת הכיתות, משרד החינוך תקצב לבנייה רק 56 כיתות לימוד בירושלים - המערבית והמזרחית.
בנוסף, מציג הדוח את המעקב השנתי שעורכת עמותת 'עיר עמים' אחרי קצב בניית הכיתות בירושלים המזרחית. למרות שקצב הגידול הטבעי של האוכלוסיה במזרח העיר (3% המוערכים בכ- 2,000 תלמידים נוספים מדי שנה) מצריך דרישה לבניית 70 כיתות מדי שנה, נכון ל- 2016, קצב הבנייה בין השנים 2001 ל- 2016 עומד על 37 כיתות בלבד בממוצע בשנה.
מחסור בקרקעות מבני ציבור לצורך הקמת בתי-ספר
הדוח תולה את הסיבה העיקרית למצוקת כיתות הלימוד במחסור בקרקעות המיועדות למבני ציבור, בשל תכנון מפלה של הרשויות בירושלים המזרחית. לפי נתוני הדוח, המבוססים על תכניות-המתאר הקיימות, השטח המתוכנן למבני ציבור המיועדים לפלסטינים החיים בירושלים המזרחית מהווה רק 2.6% מכלל הקרקע במזרח העיר.
נשירה
מרבית הנשירה בירושלים המזרחית מתרחשת בחטיבה העליונה, אולם הנשירה המצטברת על פני שנות הלימוד השונות מביאה לכך ש-36% מילדי ירושלים המזרחית אינם מסיימים 12 שנות לימוד. למרות הפערים הגדולים בחינוך היהודי בירושלים מופעלות 21 תכניות כלליות למניעת נשירה, לעומת 8 בחינוך הערבי; מתוך 45 מוסדות חינוכיים שבהם מופעלות תכניות אגף שח"ר (שירותי חינוך ורווחה) של משרד החינוך בירושלים, נמצאים רק 4 בירושלים המזרחית; בחינוך היהודי פעלו 123 כיתות שח"ר ובהן 2,471 תלמידים, לעומת 41 כיתות ו-785 תלמידים בחינוך הערבי; בבתי-הספר התיכוניים בעיר פעלו בשנת תשע"ה 63 כיתות מב"ר, כשרק 3 מתוכן במזרחה; מתוך 39 כיתות אתגר שפעלו השנה, רק 5 נמצאות במזרח העיר; במערב ירושלים קיימות 11 מסגרות לימוד חלופיות, שבהן לומדים כ-1,100 תלמידים. במזרח העיר פועלים שני בתי-ספר בלבד המיועדים לנוער בסיכון.
לדוח חינוך 2015, נופלים בין הכסאות לחצו כאן
לדוח חינוך 2014 לחצו כאן
לדוח חינוך 2013 לחצו כאן
לדוח חינוך 2012 'ציון: נכשל' לחצו כאן
לדוח חינוך 2011 'הפער לא נסגר' לחצו כאן