ניר חסון
הרשות לפיתוח
ירושלים ועיריית ירושלים מחדשות את
הפרויקט להקמת רכבל לכותל המערבי. לאחרונה שכרה הרשות חברה צרפתית המתמחה בהקמת רכבלים. חברה צרפתית קודמת פרשה מהפרויקט, לאחר שנמתחה עליה ביקורת בשל המשמעויות הפוליטיות שלו. הרכבל צפוי לעבור סמוך לאתרים רגישים, בהם העיר העתיקה והר הבית.
המיזם נידון בפורומים שונים כבר כמה שנים וראש העיר ניר ברקת תומך נלהב בפרויקט. לטענת מתכנניו, המיזם יכול לפתור את בעיית התנועה והגעת תיירים לעיר העתיקה ולהפחית משמעותית את זיהום האוויר מתחבורה באזור. אולם מסיבות שונות העירייה לא מצליחה לקדם את הפרויקט.
על פי מצגת שהכינה הרשות לפיתוח ירושלים והחברה הצרפתית SAFEGE לפני כשנה וחצי, לרכבל יהיו ארבע תחנות. הראשונה תוקם בתחנת הרכבת ההיסטורית, בקצה רחוב עמק רפאים; השנייה בסמוך לשער האשפות, בואכה הכותל המערבי; השלישית בסמוך למלון שבע הקשתות שבהר הזיתים; והרביעית בסמוך לאתר גת שמנים.
הפרויקט מעורר ביקורת הן בשל המשמעויות הפוליטיות שלו והן בשל המשמעויות התכנוניות והסביבתיות שלו. מבחינה פוליטית הפרויקט רגיש בשל העובדה שהרכבל חוצה את הקו ירוק. אחת התחנות תוכננה לקום בשטח שנמצא בשליטת עמותת המתנחלים אלע"ד. מבחינה תכנונית, הפרויקט כולל מלבד התחנות והקרונות המרחפים גם עשרות עמודי ענק שיחצו את האגן ההיסטורי של העיר וייבנו במרחקים קצרים מהמקומות הרגישים ביותר מבחינה דתית ונופית — בהם חומות העיר העתיקה, כנסיות והר הבית.
לפני כשנה פרסם העיתון הצרפתי לה פיגרו כי משרד החוץ הצרפתי הזהיר את חברת SAFEGE מהשתתפות בפרויקט, זאת בעקבות מחאה פלסטינית. זמן קצר אחר כך
הודיעה החברה על הפסקת ההשתתפות שלה במיזם.
לפני כמה חודשים פרסמה הרשות לפיתוח ירושלים הודעה על פטור ממכרז. על פי ההודעה, הרשות מבקשת לחתום חוזה עם החברה הצרפתית CNA, המתמחה בהקמת תשתיות רכבלים באתרי סקי. באחרונה נשכרו שירותיה של החברה שהחלה לעבוד על הפרויקט. לא ברור עדיין אם יוכנסו שינויים בתוכנית המקורית ומתי הפרויקט יובא לאישור ועדות התכנון. עלותו המשוערת היא 125 מיליוני שקלים.
"פרויקטים מסוג זה מעמיקים את השליטה הישראלית על חשבון הדרת האוכלוסייה הפלסטינית בעיר ורק מחלישים את התיירות בירושלים", טוענים בעמותת עיר עמים, "כל מי שמתפרנס מתיירות בירושלים יכול להעיד עדות כואבת על כישלון מדיניות המבוססת על מהלכים כוחניים וחד־צדדיים, שרק מחריפים את המשבר. התיירות בירושלים תפרח רק כשיושגו יציבות ושוויון בין הקהילות השונות החיות בה".
ברשות לפיתוח ירושלים אישרו כי הרשות "שכרה את שירותיה של חברת התכנון הצרפתית CNA לטובת המשך תכנון של פרויקט הרכבל בירושלים, שצפוי להוות פתרון תחבורתי משמעותי לאזור״.