עיריית ירושלים - תקציב ביצוע 2013: שיעור ההשקעה במזרח ירושלים
דצמבר 2014
מסמך זה מציג את האחוז היחסי שמשקיעה עיריית ירושלים במזרח העיר, באופן כללי, ועל פי האגפים השונים, במסגרת תקציב הביצוע של העיריה בשנת 2013. פרסום זה הנו בהמשך לנתונים ראשוניים שפרסמנו סמוך ליום ירושלים. עם פרסום דוח הביצוע המלא של העיריה (מאזן בוחן) באוקטובר השנה אנו מפרסמים כעת את התחשיב המלא.
בסיס ההשוואה הינו תקציב הביצוע לשנת 2013, הכולל הן את התקציב העירוני והן את תקציבי המדינה שעוברים דרך העירייה כצינור תקציבי, כגון שכר מורים, עובדים סוציאליים או אחיות בריאות ציבור. התחשיב כולל גם את תחשיב תוספת התקב"ר (תקציב בלתי רגיל). תקציב זה מיועד בעיקר למימון תשתיות רחבות ובעלות גבוהה והוא מגיע לאישור מועצת העיריה רק באמצע השנה, אחרי שמשרדי הממשלה השונים מחליטים מה הסכום מתוך תקציבם שיועבר לרשויות המקומיות. כאשר הכסף מועבר לרשות המקומית, היא אחראית על חלוקת הכסף לאגפים השונים בעיריה, ללא תלות בממשלה.
את האחוז היחסי של ההשקעה של עיריית ירושלים במזרח העיר יש להשוות,
לכל הפחות, לאחוז האוכלוסיה הפלסטינית בירושלים המזרחית. על פי אומדני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האוכלוסייה הממוצעת של ירושלים בשנת 2013 מנתה 822.6 אלף נפש, ומתוכם 303.9 אלף ערבים – כ-36.9%. לפי מרשם התושבים ברשות האוכלוסין, האוכלוסייה הלא יהודית של ירושלים מנתה כ-371,844
[1]...המשך קריאה
עיריית ירושלים - תקציב ביצוע 2013: שיעור ההשקעה במזרח ירושלים
דצמבר 2014
מסמך זה מציג את האחוז היחסי שמשקיעה עיריית ירושלים במזרח העיר, באופן כללי, ועל פי האגפים השונים, במסגרת תקציב הביצוע של העיריה בשנת 2013. פרסום זה הנו בהמשך לנתונים ראשוניים שפרסמנו סמוך ליום ירושלים. עם פרסום דוח הביצוע המלא של העיריה (מאזן בוחן) באוקטובר השנה אנו מפרסמים כעת את התחשיב המלא.
בסיס ההשוואה הינו תקציב הביצוע לשנת 2013, הכולל הן את התקציב העירוני והן את תקציבי המדינה שעוברים דרך העירייה כצינור תקציבי, כגון שכר מורים, עובדים סוציאליים או אחיות בריאות ציבור. התחשיב כולל גם את תחשיב תוספת התקב"ר (תקציב בלתי רגיל). תקציב זה מיועד בעיקר למימון תשתיות רחבות ובעלות גבוהה והוא מגיע לאישור מועצת העיריה רק באמצע השנה, אחרי שמשרדי הממשלה השונים מחליטים מה הסכום מתוך תקציבם שיועבר לרשויות המקומיות. כאשר הכסף מועבר לרשות המקומית, היא אחראית על חלוקת הכסף לאגפים השונים בעיריה, ללא תלות בממשלה.
את האחוז היחסי של ההשקעה של עיריית ירושלים במזרח העיר יש להשוות,
לכל הפחות, לאחוז האוכלוסיה הפלסטינית בירושלים המזרחית. על פי אומדני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האוכלוסייה הממוצעת של ירושלים בשנת 2013 מנתה 822.6 אלף נפש, ומתוכם 303.9 אלף ערבים – כ-36.9%. לפי מרשם התושבים ברשות האוכלוסין, האוכלוסייה הלא יהודית של ירושלים מנתה כ-371,844
[1]. כלומר, ההשקעה היחסית של עירית ירושלים במזרח העיר צריכה הייתה לעמוד על 37% מסך תקציבה. לכל הפחות. לכל הפחות משום שירושלים המזרחית היא מן המקומות העניים והמוזנחים ביותר שחל עליהם המשפט הישראלי. בשנת 2012 75.3% מהתושבים הערבים במחוז ירושלים, ו-82.2% מהילדים, חיו מתחת לקו העוני
[2]. במצב זה היינו מצפים להשקעה מתקנת בירושלים המזרחית, של אחוז יחסי גבוה אף מאחוז האוכלוסיה של השקעה בה. כפי שנבהיר, המצב רחוק מלהיות כך.
ממצאים מרכזיים
תחשיבי השקעתה היחסית של עיריית ירושלים במזרח העיר נעשו על פי שלושה מודלים:
- על פי השוואה יחסית של סך ההשקעה הידועה במזרח העיר מול התקציב הכולל:
10.1% בלבד מתקציב העיריה מושקע בסך הכל במזרח העיר.
- על פי מודל רך יותר, של השוואה יחסית של סך ההשקעה הידועה במזרח העיר מול התקציב, בקיזוז התקציב המשמש את ה"מטה העירוני":
13% בלבד מתקציב העיריה מושקע בסך הכל במזרח העיר.
תקציב המטה העירוני כולל את לשכת ראש העיריה, לשכת מנכ"ל, יועץ משפטי, מבקר העירייה, טכסים, שכר סגני ראש העיריה, גזברות וכדומה. ידוע כי חלקו של תקציב זה בהשקעה במזרח ירושלים נמוך, אך בהפחתתו כולו, עולה יחס ההשקעה.
- על פי המודל הרך ביותר, של השוואה יחסית של סך ההשקעה הידועה במזרח העיר מול התקציב, בקיזוז התקציב המשמש את ה"מטה העירוני" ותקציבי מטות האגפים:
13.6% בלבד מתקציב העיריה מושקע בסך הכל במזרח העיר.
ניתן לראות כי על פי שלושת התחשיבים, אף זה הרך ביותר, נמוך מאד אחוז השקעתה היחסית של עיריית ירושלים במזרח העיר. בין 10.1% ועד 13.6% בלבד מתקציבה הושקעו בכ-37% מתושביה. לא רק זאת. ברזולוציה אגפית, בחמישה אגפים ניתן לראות כי השקעתה היחסית של העיריה נמוכה אף מ-5% בלבד מתקציבה. כך באגף תרבות, שם עומד אחוז ההשקעה על 3.4% בלבד, באגף הספורט 0.7% בלבד, באגף הרווחה 4.2% בלבד, קידום עסקים 1.5% בלבד, וקידום הנוער 2.5% בלבד. גובה ההשקעה הנמוך באגף הרווחה מדהים אל מול אחוזי העוני הגבוהים, וכך גם אחוז ההשקעה בקידום נוער, העוסק לרוב בנוער נושר, וזאת לאור העובדה שידוע שבניגוד למערב העיר, שם עומד אחוז הנשירה על 1% בלבד, במזרח העיר הוא עומד על 13%.
העיריה לרוב מכחישה נתונים קשים אלו, אך לא מציגה נתונים אחרים מטעמה.
--------------
ההשוואה התקציבית נעשתה בסיועו של ד"ר מאיר מרגלית, מחזיק תיק מזרח ירושלים במועצת עיריית ירושלים בקדנציה הקודמת
[3].
|
הפרסום הופק על ידי עמותת עיר עמים (ע"ר), במסגרת פרויקט משותף עם ארגון העובדים מען לקידומן של זכויות סוציואקונומיות לתושבי מזרח ירושלים. אנו מודים לאיחוד האירופי, שגרירות נורבגיה בישראל, וקרן מוריה על תמיכתן. תוכן הפרסום הינו באחריות עמותת עיר עמים, ואין לראות בו ביטוי לעמדות התומכים הנ"ל. |
[1] נתוני מרשם האוכלוסין, 31.12.12. נתוני האוכלוסייה הלא יהודית של ירושלים במרשם התושבים של משרד הפנים כוללים מוסלמים ונוצרים, לרבות חלקה הקטן של אוכלוסייה זו המתגורר במערב העיר, וכן לרבות תושבים בעלי זכות חוקית להתגורר בירושלים אשר אינם מתגוררים בה בפועל. מנתונים משנת 2009 עולה כי 99% מהאוכלוסייה הפלסטינית מתגוררת בירושלים המזרחית.
[2] המוסד לביטוח לאומי,
ממדי העוני והפערים החברתיים 2012, דוח שנתי.
- בתחשיב ההשקעה התקציבית במזרח ירושלים נכללו ככל הניתן רק תקציבים שתורמים לפיתוח מזרח העיר ולרווחת תושביה. כך למשל הופחת סעיף "הדפסת ספרי לימוד" המצוי בתוך תקציב מנח"י, המשמש להדפסת ספרי הלימוד לאחר צנזור שנעשה על ידי העירייה, וכן סעיף "אכיפת חוקי בנייה" המצוי בתוך תקציב אגף לרישוי ופיקוח, המשמש להריסת בתים.
- יש אגפים שתקציבם לא נכלל בתחשיב, לאור הנחה מובנית שהם אינם פועלים לרוב לרווחת מזרח העיר: כך למשל אגף "קליטת עלייה", "חינוך תורני", וכן אגפים כ"פיקוח עירוני" הפועל העיקר נגד רוכלים במזרח העיר, "הפיקוח על החנייה" שעוסק במתן דוחות חנייה, "אגף הגבייה" שעוסק בעיקר בגביית ארנונה וחובות, וכד'.
- לעניין תחשיב החינוך, בגילאי החינוך חלקה של אוכלוסיית מזרח ירושלים גבוה באופן ניכר מחלקה היחסי הכולל: בקבוצות הגיל עד גיל 15 האוכלוסיה הערבית בירושלים מהווה מעל 42% מהאוכלוסיה.
- הערות לתחשיבם של תקציבי האגפים:
- "תכנון העיר" - עוסק באישור תכניות בנייה. התחשיב נעשה על בסיס מספר יחידות הדיור שאושרו בתכניות (ולא על פי מספר התכניות שאושרו); במחלקה להיתרי בנייה באגף הרישוי והפיקוח – התחשיב נעשה על פי מספר ההיתרים שניתנו ללא קשר למספר יחידות הדיור (כיוון שתהליך האישור אורך זמן דומה, ופחות תלוי מספר יחידות הדיור).
- "כבאות והצלה" – בירושלים כולה מצויות 4 תחנות כיבוי אש (אחת מהתחנות מפוצלת). אחת מהתחנות ממוקמת בא-סוואנה ומיועדת למזרח ירושלים. אמנם על פי מספר הכבאים ומספר הכלים היא הקטנה ביותר, אולם בפועל, כאשר יש אירועים במזרח מוזנקות גם כבאיות מהמערב. לכן לשם הזהירות נעשה התחשיב על פי יחס של 1:4.
- מנהלת הרובעים, אשר שייכת לאגף שפ"ע (שיפור פני העיר) - מתוך 7 רובעים, מטפלים שלושה בשכונות מזרח העיר, אך לא באופן בלעדי. הנחנו השקעה מיטיבה של 50% השקעה של רבעים אלו באוכלוסיה הפלסטינית, ואף ייחסנו יחס מעוגל מעלה של 2:7.