כמו בכל שנה, גם השנה הציבה עיריית ירושלים שלטים גדולים שמברכים את התושבים המוסלמים לקראת הרמדאן. אחד מהם הוצב באזור שער שכם, לב העיר המזרחית. לא רחוק משם עומד מרוואן סומארה, בן 77, חבוש בתרבוש לבן ולבוש בווסט מסורתי. סומארה הוא מוכר המיצים שמוכר היטב לכל ירושלמי שמזדמן לאזור. בקיץ הוא מסתובב עם מכל תמרהינדי גדול על גבו, ולפי חישוביו כבר 50 שנים שהוא מוכר מנקודה זו שקיות מיצים, אותן יישתו בארוחה המפסקת. בדוכן שלושה טעמים — לימון, תמרהינדי וחרוב, שהוא הטעם הפופולרי ביותר ברמדאן ותמיד אוזל ראשון.
עד היום הוא מכר ללא שום בעיה, אבל בשבוע שעבר באו פקחי העירייה ואסרו עליו לעשות כן. במפגש הראשון עמו הם לקחו את הסחורה ושפכו את המיץ לפתח הביוב הקרוב. בימים שאחר כך הסתפקו במתן קנס בסך 475 שקלים. "50 שנים אני כאן, עוד מזמן הירדנים", הוא אומר, "יש אנשים מבוגרים שקנו אצלי כשהיו ילדים, אני לא יודע מה הם רוצים, יש לי רישיון ואני לא מפריע לאף אחד". סומארה אכן מציג רישיון שמתיר לו למכור את המיץ מהמכל על הגב. אבל לטענת העירייה רישיון להקים דוכן אין לו.
ההתנכלות לסומארה מצטרפת לעוד התנכלויות קטנות, אבל משפילות, של הרשויות כלפי הפלסטינים בירושלים בזמן הרמדאן. לתחושתם, מעבר השגרירות האמריקאית נתן רוח גבית לרשויות הישראליות ואת המחיר משלמים התושבים והמסורות החגיגיות.
כך היה גם ביום שלישי השבוע. אז באו מאות בני אדם להשתתף בפסטיבל תרבות שארגן מועדון הנוער בני אלקודס ברחבת שער שכם. 20 דקות לאחר שהחל, פיזרה המשטרה את הפסטיבל בכוח. בכלל, מאז העברת השגרירות, כל התאספות של צעירים פלסטינים במדרגות רחבת השער נתפסת בעיני המשטרה כהפגנה לא חוקית בפוטנציה — כזו שדינה להסתיים בפיזור הנוכחים. גם ישיבה על המדרגות כבר מחוץ לתחום.
זה מצטרף למדיניות המשטרתית נגד ה"מאסחרתי", הצעירים המעירים באופן מסורתי את הצמים לתפילה ולארוחה לפני עלות השמש. עד השנה פעלו המאסחרתי ללא הפרעה והיו חלק בלתי נפרד ממסורות חודש הרמדאן. השנה, ככל הנראה בעקבות תלונות של מתנחלים יהודים ברובע המוסלמי, החלה המשטרה לעכב ולחלק להם דו"חות, בגין עשיית רעש. "למה שאפחד, אם אני לא עושה משהו אסור", תוהה מוחמד חג'יג'י, שמשמש כמאסחרתי בעיר העתיקה. "יש אלף אנשים בשכונה שרוצים את זה ועשרה שמתלוננים. אז בגללם, אלף אנשים יתחילו את הצום בלי לאכול?".
להתנכלויות האלו אפשר להוסיף גם את ההחלטה של העירייה לחלק דו"חות למתפללים שחונים ברחובות סביב העיר העתיקה בזמן התפילות ההמוניות בימי השישי של הרמדאן. לדברי הפלסטינים, בשנים עברו התחשבה העירייה במתפללים המוסלמים, כמו שהיא מתחשבת במתפללים יהודים בתפילות המוניות בחגיהם. בעירייה טוענים מנגד שהדו"חות ניתנים רק לכלי רכב שמסכנים את התנועה.
מסורת אחרת של הרמדאן שנתקלת בימים האחרונים בקשיים היא ה"איאתיקאף", הנוהג להיכנס בעשרת הימים האחרונים של החג להר הבית ולבלות את הלילות סביב מסגד אל־אקצה. זאת, מתוך אמונה שהתפילות בלילות הללו זוכות ליותר מענה מצד האל. אולם, במקרים רבים מנעה המשטרה ממתפללים שהגיעו מצוידים בכריות ושמיכות להיכנס להר. אולם יש כאלה שכן נכנסו בימים האחרונים להר, אומרים פלסטינים: בניגוד לשנים קודמות, התירה המשטרה ליהודים ולתיירים להיכנס במהלך עשרת הימים. אולם כאן צפוי שינוי: בשבוע הבא, ככל הנראה, תיסגר בפניהם הכניסה.
אתמול, אחרי חודשים ארוכים של שקט גם היה ידוי אבנים בהר הבית. כמה עשרות צעירים פלסטינים השליכו אבנים וכסאות לעבר שוטרים, ושוטר ותייר נפצעו באורח קל.
"הם לא מכבדים יותר את המסורת הפלסטינית ולא אכפת להם מהאוכלוסייה", אומר אחמד סוב־לאבן, תושב העיר העתיקה ותחקירן עמותת עיר עמים. "מאז העברת השגרירות האמריקאית יש לישראלים הרגשה שהם ניצחו את המלחמה הזו, ובגלל זה האדם הפלסטיני שגר פה התחיל להיות אדם פחות חשוב, וגם המסורות והאמונות שלו פחות חשובות".
לדברי סוב־לאבן, העברת השגרירות דווקא הציתה בתושבי מזרח העיר תחושה שיש להם צורך עז יותר להפגין את הנוכחות והפלסטיניות שלהם בעיר. "הם מחפשים כל דרך להעביר את המסר שלהם", הוסיף, "אבל כל ניסיון לעשות את זה נענה במכה מהממסד הישראלי".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה, בנוגע לסומארה, כי "מדובר ברוכל בעל רישיון למכירה ניידת. הרוכל לא עמד בתנאי הרישיון והחל למכור על דוכן קבוע באזור רחבת שער שכם (רחבה שאסורה ברוכלות עקב דרישת המשטרה). מפקחי העירייה הסבירו לרוכל כמה פעמים כי קיים איסור להעמיד דוכן במקום, אולם הרוכל התעלם ורק לאחר כמה התראות בוצעה אכיפה.
"במקביל, מנהל המרחב זימן את הרוכל אליו על מנת למצוא פתרון ולסייע לו בעבודתו. בהסכמה עם הרוכל הוא מוקם בכניסה הפנימית של שער שכם לשביעות רצונו. עיריית ירושלים עושה ככל שניתן לסייע לרוכלים הזמניים במהלך חודש הרמדאן ואף הקצתה להם מקום למכירה במהלך חודש הרמדאן".
עוד נמסר כי "דו"חות חניה לא נרשמים בסמוך לזמני התפילה ואף שעה לאחר סיום התפילה במסלול הנסיעה לכיוון הר הבית. האגף לשירותי חנייה אוכף עבירות של חניות כפולות וחניות מסכנות חיים. יודגש כי האכיפה מתבצעת ברחובות הסמוכים כרגיל".
בעירייה ביקשו להוסיף כי היא "השקיעה השנה באופן חסר תקדים בשורה של פעולות הכנה לקראת חודש הרמדאן. בין היתר, פרסה תאורת חג בשכונות מזרח העיר ובעיר העתיקה, ערכה מבצעי ניקיון ואיסוף פסולת רחבי היקף".
בנוגע לעיכוב המאסחרתי אמרו במשטרה כי היא "פועלת כל העת כדי לשמור על האיזון העדין שבין הבטחת חופש הדת והפולחן ובין שמירת הסדר הציבורי ואיכות חייהם של כלל האזרחים. בעקבות תלונות של תושבי העיר העתיקה על הקמת רעש, פעלה המשטרה על פי החוק להפסקת העבירה". באשר למניעת הכניסה להר הבית נמסר מהמשטרה כי "מדובר בטענות מופרכות. המשטרה לא מנעה מאף אדם ללון בהר הבית. מדי ערב מתקימים אירועים באזור שער שכם בהם נוטלים חלק אלפי משתתפים. במצבים שהושמעו קריאות בניגוד לחוק — המארגן בעצמו הפסיק את האירוע. זאת ועוד, במהלך הרמדאן ניתנו הקלות משמעותיות, לכניסה לתפילות יום השישי. לראיה, רק בסוף השבוע האחרון הגיעו להר הבית יותר מ–305,000 מתפללים".