כתב עתירה נגד מצעד הדגלים 2015

04/05/2015

כתב העתירה שהוגש על ידי "פורום תג מאיר" ו"עיר עמים" נגד תוואי מצעד הדגלים ביום ירושלים דרך הרובע המוסלמי בעיר העתיקה באמצעות עו"ד איתי מק.

בעקבות ארועי האלימות וההסתה בשנים האחרונות במצעד והפגיעה הקשים בתושבים. העתירה כוללת תצהירים אישיים של סוחרים ותושבים ברובע שממחישים היטב את הפגיעה בתושבים והסכנה שנשקפת להם, וגם את היחס של המשטרה, שמגבילה באופן גורף את התנועה והמסחר של התושבים. 

בנימוקים לעתירה מדגיש עו"ד מק כי העותרים לא מבקשים למנוע את קיום המצעד אלא למנוע את מעברו ברובע המוסלמי כלקח מארועי העבר הקשים, ולאור אירועי ההסלמה בחודשים האחרונים בירושלים. מתיעוד של המצעדים בשנים הקודמות עולה מצד אחד תמונה קשה של מפגן שנאה,גזענות ואלימות פיזית המוני מצד משתתפי המצעד כלפי התושבים והסוחרים ברובע ואילו מצד שני הטלת מגבלות תנועה ומסחר קשות על התושבים מצד המשטרה, המעוניינת "לנקות" את רחובות רובע מתושביו ולמנוע כל מגע בין הצועדים לבין התושבים.

כפי שמצהיר במסגרת העתירה אחד מתושבי הרובע המוסלמי: "אי אפשר לצאת מהבית, כי היו פלסטינים שיצאו בעבר וחטפו מכות מוות. פשוט מפחיד... אם המתנחלים יתפסו מישהו באמצע הדרך שלהם, מישהו שנפל במקרה בדרך, הוא יחטוף מכות רצח עם דגלים ועוד". ועוד מתצהירו של סוחר ברובע המוסלמי המצורף לעתירה: "תמיד שוברים דברים...לתוך המנעולים של החנויות, הם מכניסים עצים וגפרורים לרוב החנויות במנעולים, למחרת בבוקר כל המנעולים תקועים, מנסים עם סיכה להוציא ולפעמים צריך לשבור את המנעול".
 
העותרים מצהירים כי "אינם מייצגים רק את עצמם, אלא משמיעים את קולם של רבים מתושבי ומסוחרי הרובע המוסלמי, ומייצגים קואליציה רחבה של אזרחיות ואזרחים בירושלים ובכל רחבי ישראל, אשר חשים שאט נפש לאור המראות והקולות במעבר המצעד ברובע המוסלמי".
 
העתירה קובעת כי "הפגיעה הדרושה בזכויות התושבים והסוחרים ברובע המוסלמי, כדי לקיים את המצעד בו, חורגת באופן חריף מן המותר לפי פסיקת בימ"ש נכבד זה. אין למארגני המצעד ולמשטרה כל בסיס חוקי לדרוש מהתושבים ומהסוחרים להתבצר בבתיהם עד שתחלוף הסערה, ולהסכים 'מרצון' כל שנה מחדש לספוג את האלימות...המשך קריאה